Monday, June 08, 2009

keajaiban adzan

Saya dapet artikel ini dari Kaskus Kaskus tentang adzan, Subhanalloh..., keren banget, Anda juga bisa lihat cuplikanya di youtube youtube.

Isi dari artikelnya : Ketahuilah bahwa setiap saat, bilal di seluruh dunia akan mengumandangkan adzan, mengakui Bahwa Allah Semata Yang Patut Disembah,dan Nabi Muhammad Adalah Rasul Allah.Dimulai dengan Indonesia yang terletak dibagian timur dengan ratusan kepulauan-nya dan jumlahpenduduknya sekitar 210 juta.

Pada saat waktu Shubuh, Adzan mulai berkumandang dari kawasan ini dengan ribuan Bilal yang akan mengumandangkan Ke-Agungan Allah SWT Dan Nabi Muhammad SAW.Proses ini akan bergerak kearah barat kepulauan Indonesia . Perbedaan waktu antara timur dan barat Indonesia adalah 1-2 jam. Sebelum kumandangAdzan merata di Indonesia selesai, telah mulai pula di Malaysia, berikutnya di Burma dan dalam waktu 1 jam setelah Adzan dikumandangkan di Jakarta,tiba giliran di Dacca, Bangladesh. Berikutnya kumandang adzan akan terdengar di Calcutta dan terus ke Srinagar dibarat India.Perbedaan waktu di kota-kota Pakistan adalah 40 menit jadi dalam jangka waktu ini, Adzan akan berkumandang di seluruh Pakistan. Belum berakhirdi Pakistan, Adzan akan dimulai pula di Afghanistan dan Muscat. Perbedaan waktu antara Muscat dan Baghdad adalah 1 jam. Dalam jangka waktuini, Adzan akan terus-terusan dikumandangkan di UAE, Makkah, Madinah, Yaman, Kuwait dan Iraq .Proses ini berlangsung terus setiap detik hingga ke pantai timur Atlantik. Jarak waktu Adzan mulai dikumandangkan di Indonesia sehingga ke pantai timur Atlantik adalah 9,5 jam. Belum juga Adzan Shubuh berkumandang di pantai Timur Atlantik,

Adzan Dzuhur kini sudah dikumandangkan di Indonesia. Hal ini berulang terus menerus setiap waktu, tidak terputus-putus.

Subhanallah....

5 comments:

Anonymous said...

terkandung dalam azan ajakan untuk menunaikan solat dan menuju kejayaan.. menunjukkan betapa pentingnya solat terutama solat 5 waktu.. perkara pertama yg akan dihisab ialah solat 5 waktu.. sebagai muhasabah untuk diri saya sendiri dan untuk semua, gimana lah ya rupa dalam buku amalan kita.. sebagai contoh, kalau buku atau kertas kedatangan ke kelas atau ke tempat kerja, rupanya seperti itu,, kalau tak datang, dapat telur ayam ke... atau tanda merah ke... kalau berderet tak datang, berderetlah juga tanda "tak datang"nya.. gimanalah ya contohnya kalau2 malaikat tanya, "kenapa tak datang?"... kita nak jawab apalah ya...? mungkin dapat excused... tapi kalau tak dapat, ...

solat pun untuk kebaikan kita juga, termasuk untuk kebahagiaan kita di dunia dan akhirat.. dengan mengingati Allah, hati-hati akan menjadi tenang.. kita dapat merasai kemanisan iman dalam solat dan zikir.. antara tujuan solat ialah untuk mengingati Allah.. jadi, kalau tak khusyu', sia-sia sahajalah solat kita.. nanti di akhirat, sekalipun kalau dah dapat masuk syurga, kita dah tak dapat menunaikan solat lagi dah... sekarang ini, semasa kita masih hidup inilah kita masih berpeluang untuk menyembah Allah.. kita berkomunikasi dengan Allah ketika menunaikan solat..

darjat setiap orang berbeza bergantung pada tahap kekhusyukan masing-masing dalam solat.. tahap iman kita masing-masing mungkin tak sama.. ada yang tinggi, ada yang sederhana, ada yang rendah.. semakin banyak kita melakukan dosa tanpa diiringi dengan taubat, maka semakin berkuranglah iman kita.. apabila iman kita semakin berkurang, maka semakin berkuranglah rasa takut kita kepada Allah.. apabila terlalu banyak dosa yang dilakukan, maka hati pun akan tertutup sepenuhnya oleh titik-titik hitam.. inilah juga yang dinamakan buta mata hati.. kerana setiap kali kita melakukan dosa, akan timbullah satu titik hitam dalam hati.. kalau kita bertaubat akan dosa tersebut, maka titik hitam tersebut pun akan hilang.. kalau hati sudah banyak dipenuhi oleh titik-titik hitam, tapi kita bertaubat, insyaAllah hati akan menjadi bersih dan bersinar kembali..

ibarat sebuah cermin yang bersih sepenuhnya tanpa sebarang noda, maka kita akan dapat melihat dengan jelas sepenuhnya melalui cermin tersebut.. tetapi andai kata ada kotoron pada cermin tersebut, maka kita tidak akan dapat melihat dengan jelas sepenuhnya.. semakin banyak kotoran, maka semakin kurang jelaslah untuk kita melihat.. dan sekiranya seluruh permukaan cermin tersebut dipenuhi kotoran, maka kita tidak akan dapat melihat langsung melalui cermin tersebut.. itulah perumpamaannya seperti hati yang buta.. apabila hati sudah buta, maka kita tidak akan dapat membezakan perkara-perkara yang baik dan buruk.. "good and evil same".. contohnya, dalam hati kita tidak sedikit pun membantah apabila melihat pasangan boyfriend@girlfriend berpegangan tangan.. selemah-lemah iman kita, kita akan membantah sekurang-kurangnya dalam hati akan perkara maksiat yg kita lihat (tidak bersetuju dengan perlakuan haram tersebut).. ini termasuk ketika menonton drama di televisyen sebagai contohnya...

kalau nak dibandingkan iman kita dengan iman para sahabat,, ada sahabat yang ditarik anak panah yang tertusuk di tubuhnya ketika sedang solat, dan tidak merasa sakit walau sedikit pun disebabkan oleh kekhusyukannya.. solat seperti bius baginya..

kalau hati bersih, maka kita pun akan rasa tenang..

solat yang sempurna dapat mencegah kita daripada melakukan dosa.. kalau kita menunaikan solat tetapi masih melakukan dosa, itu tandanya kita perlu memperbaiki solat kita... barangkali solat yang dilakukan tidak sempurna..

Anonymous said...

manusia sifatnya adalah pelupa... dan azan dapat mengingatkan kita untuk menunaikan solat...

lagipun, antara hikmahnya yang lain, kita boleh tahu bahawa telah masuk waktu kalau jam kita rosak...

Anonymous said...

doa antara azan dan iqamat tidak akan ditolak...

darknessdevilgirl said...

feel lucky to come and read this :)
subhanallah..
*typeless*

abdullah umar said...

thanks darknessdevil and anynomous :D